Home Training Onderzoek en media Download brochure Contact

Ademhaling & hartcoherentie


Ademen doe je om zuurstof binnen te krijgen en afvalstoffen kwijt te raken. Wanneer je te snel ademt gebruik je je energie niet doeltreffend. Een ontregelde ademhaling ‘lijdt’ tot klachten.

De oorzaak is vaak aanhoudende geestelijke druk of spanning. Te snel ademen zonder matige of zware inspanning is een uiting van stress (angst en depressie).

De zichtbare ademhaling is ook een betrouwbaar gegeven om de toestand waarin je je bevindt te meten. Door onrust en stress ga je tot wel meer dan 20 keer per minuut ademhalen. Aan de andere kant kun je als je last hebt van stress ook je adem inhouden of ‘vergeten’ te ademen tijdens het praten.

Te snelle ademhaling of juist niet ademen is niet alleen verspilling van je energie, het speelt ook een grote rol bij veel psychische en lichamelijke klachten. Het is dus belangrijk om rustig te ademen en je daarop te concentreren zodat je brein rustig wordt. Deze manier van ademhalen heeft invloed op alle delen van je hersenen.

Naast je hersenen is ook je hart onlosmakelijk verbonden met je ademhaling, ze staan in wisselwerking met elkaar. Bij deze wisselwerking ligt de focus op het lichaam. Wanneer je rustig ademt zal je hartslag dalen en andersom. Je hart en je ademhaling staan met elkaar in contact via je zenuwstelsel. Grofweg kunnen we het zenuwstelsel indelen in een gaspedaal (orthosympathicus) en een rempedaal (parasympathicus). Wanneer je je gestrest voelt en je ademhaling versnelt is je gaspedaal te ver ingedrukt. Door rustig adem te halen druk je je rempedaal een beetje in zodat je gestreste gevoel minder wordt. Bij een goed ademhalingspatroon loopt je hart als het ware mee.

Wanneer je in rust bent adem je gemiddeld 7 keer in en uit. Als je inademt zal je hartslag iets sneller gaan dan wanneer je uitademt. Dit wordt ook wel het hartritme genoemd. Als het hart geen golvend ritme vertoond maar grillige vormen betekent dat dat je lichaam strest ervaart. Dit fenomeen noemen we hartcoherentie. Een golvend hartritme zien we vaak bij een ontspannen persoon en noemen we ‘coherent’. Een hartritme met grillige vormen zien we vaak bij een gespannen persoon en noemen we ‘incoherent’.

Naast een beweegprogramma bieden we ook ademhalingsoefeningen aan, die bijvoorbeeld meteen na het sporten uitgevoerd kunnen worden. Ook kan je thuis de ademhalingsoefeningen zelf uitvoeren. Om de ademhaling onder controle te krijgen wordt op het volgende gelet:

  • Ademhalen vanuit de buik
  • Diepte van ademhaling
  • Frequentie van ademhaling
  • Verhouding in- en uitademen
  • Algehele lichaamshouding
  •