Home Training Onderzoek en media Download brochure Contact

Wat is runningtherapie?


Runningtherapie is door middel van lopen psychische klachten verminderen.

Dit kan voorafgaand, ter vervanging of als aanvulling op gesprekspsychotherapie en/of medicatie. Wij bieden voor personen met psychische klachten een specifiek opbouwend loopprogramma. Het uiteindelijke doel van dit persoonlijke programma is om tussen 2 en 5 maal per week een half uur rustig te kunnen lopen. 

Leren lopen is een leerproces waarbij je lichaam langzaam went aan de beweging. In deze zin lijkt leren lopen veel op processen in je leven en heeft dan ook effect op verschillende domeinen in je leven. Zo leer je gedoseerd om te gaan met energie en tegelijkertijd toch je grenzen te verleggen. Je leert inspannen en toch ontspannen te zijn.

Een geleidelijke opbouw van het loopprogramma is van essentieel belang. In het begin zal het komen naar de training al een hele overwinning betekenen. Het is belangrijk te onthouden dat elke geleverde prestatie eentje is om trots op te zijn. Bij het volgen van een loopprogramma leer je op een positieve manier je grenzen te respecteren en te verleggen.
Indien je twijfels hebt over je lichamelijke mogelijkheden raden wij je aan om eerst langs een arts te gaan voor een onderzoek.

Een van de belangrijkste onderdelen van het loopprogramma is ontspannen leren lopen. Door te ontspannen zul je merken dat je hartslag daalt en je de inspanningen ook langer vol houdt. Je leert bij runningtherapie ook in het dagelijks leven ontspannen in te spannen.

 

Op korte termijn zul je deze effecten opmerken:

·         Een minder depressief gevoel

·         Een hogere zelfwaardering

·         Actief bewegen op een ontspannen manier

·         Uitgerust en voldaan gevoel na de inspanning

·         Naar buiten gaan en bewegen wordt positiever ervaren

·         Nieuwe sociale contacten

Op lange termijn zul je deze effecten opmerken:

·         Verbeterde conditie

·         Hart en bloedvaten functioneren beter

·         Verbeterde longfunctie

·         Minder behoefte aan roken

·         Verminderde lichamelijke klachten

·         Afname van angst

·         Verbeterde nachtrust

 

Al deze voordelen zijn een goede motivatie om runningtherapie te starten of te blijven volgen. Bovendien zorgen wij als runningtherapeuten voor een motiverende begeleiding.

Een geslaagde looptherapie geeft je nieuwe hoop dat je ook in andere domeinen van je leven grenzen kunt respecteren en verleggen. Grenzen verleggen kan enkel en alleen wanneer je je grenzen ook respecteert.

Hoewel runningtherapie samenhangt met je psychische klachten zal je tijdens de loopsessies niet aangesproken worden op je psychische moeilijkheden. Hierdoor kun je je focussen op de dingen die je wel kunt.

 

Heb je nog vragen? Laat het ons weten via info@runyourbrain.nl